Timeline sesiune

1

Implementare

15/10/2024

31/12/2024

2

Publicare listă finală

14/10/2024

14/10/2024

3

Soluționare contestații

07/10/2024

11/10/2024

4

Depunere contestații

30/09/2024

04/10/2024

5

Publicare listă finală

27/09/2024

27/09/2024

6

Evaluare finală și ierarhizare

23/09/2024

26/09/2024

7

Votare

11/09/2024

20/09/2024

8

Evaluare proiecte

19/08/2024

10/09/2024

9

Depunere proiecte

15/07/2024

16/08/2024

10

Promovare

28/05/2024

14/07/2024

Timp sesiune

Au mai ramas
17 zile
din Etapa de Implementare

Proiecte prima pagina

Infrastructură, dezv. urbană și mediu
0
Proiecte eligibile
Turism, cultură și sport
0
Proiecte eligibile

Informații privind Bugetarea Participativă

 


UAT Județul Tulcea (Consiliul Județean Tulcea) este beneficiarul proiectului Soluții administrative moderne - dezvoltarea și implementarea de proceduri și mecanisme simplificate în sprijinul cetățenilor in cadrul Consiliul Județean Tulcea”, finanțat prin mecanismul Investițiilor Teritoriale Integrate în cadrul Programului Operațional Capacitate Administrativă 2014-2020, Axa prioritară 2 Administrație publică și sistem judiciar accesibile și transparente, Obiectivul specific 2.1. Introducerea de sisteme și standarde comune în administrația publică locală ce optimizează procesele orientate către beneficiari în concordanță cu SCAP.

INTRODUCERE

Strategia, procedurile și metodologia de funcționare a Mecanismului de Bugetare Participativă reprezintă documentul cadru menit să clarifice modalitatea în care procesul de bugetare participativă va fi implementat la nivelul Județului Tulcea. 

ASPECTE TEORETICE 

De-a lungul timpului au fost dezvoltate mai multe definiții și concepte ale procesului de bugetare participativă, dintre care amintim: „Bugetarea participativă reprezintă un mecanism (sau un proces) prin care populația decide sau contribuie în luarea deciziei cu privire la destinația unei părți sau a tuturor resurselor publice disponibile.” 1 sau „Bugetarea participativă împuternicește cetățenii să aloce porțiuni din bugetele publice într-un mod care să se potrivească cel mai bine nevoilor lor.” 2 sau „Bugetarea participativă reprezintă un proces de democrație directă, în cadrul căruia dezbaterea publică nu mai este limitată de aspecte ce țin de buget și politici publice, cuprinzând zona priorităților financiare și a controlului guvernării de către cetățeni.”3 

Bugetarea participativă constituie un instrument inovator pentru promovarea unei democrații incluzive, precum și pentru modernizarea și creșterea capacității de răspundere a autorităților publice locale. Concret, inițiativa de bugetare participativă are ca principal scop implicarea activă a cetățenilor într-un proces de deliberare și de decizie 
pentru stabilirea modalității optime de cheltuire a unei părți din bugetul local. 

 

Elementul comun al acestor definiții și concepte este reprezentat de implicarea cetățenilor în luarea deciziilor. 
Astfel, putem conclude că bugetarea participativă este procesul prin care cetățenii, prin implicarea lor directă, contribuie la dezvoltarea localităților în care trăiesc, această dezvoltare fiind posibilă în urma unui parteneriat între autoritățile locale și cetățeni. Parteneriatul între administrație publică și cetățeni este posibil printr-un act bilateral, respectiv, pe de o parte administrația locală alocă resursele financiare necesare (o parte din bugetul anual al instituției), iar pe de altă parte, cetățenii propun proiecte care să contribuie la rezolvarea unor probleme / necesități și care totodată să facă posibilă dezvoltarea localităților în care aceștia trăiesc. 
Implementarea bugetării participative urmărește respectarea următoarelor principii: 
• Transparența – garantarea accesului la informații tuturor cetățenilor interesați și derularea unui proces decizional cât mai transparent; 
• Incluziunea – favorizarea unui cadru care să permită participarea tuturor cetățenilor interesați prin eliminarea oricăror obstacole din procesul de participare; 
• Echitatea – procesul decizional de alocarea a unei părți din bugetul local pentru investiții este accesibil tuturor persoanelor, indiferent dacă în trecut au fost discriminați pe considerente etnice, de gen, religie, de vârstă, de dizabilitate, de statut socioeconomic, de marginalizare spațială, deciziile fiind în interesul tuturor; 
• Comunitatea – apropierea comunității pentru bunăstarea generală comună. 
“Bugetarea participativă reprezintă modalitatea în care cetățenii sau locuitorii unui sat/comună/oraș/județ se pot implica în procesul bugetar și pot influența astfel alocarea fondurilor financiare publice pentru realizarea proiectelor de interes public”. 


Rolul autorităților locale și al organizațiilor societății civile în organizarea procesului de Bugetare Participativă

Mecanismul de bugetare participativă este un proces complex, care necesită o permanentă sincronizare între autoritatea locală și cetățeni. În acest context, existența unei bune comunicări și coordonări la fiecare pas este cea mai bună metodă pentru a asigura derularea optimă a procesului, conform cu calendarul de lucru, astfel încât să fie atinse rezultatele preconizate.

Selecția și implementarea proiectelor 

Înainte de demararea acestui mecanism de bugetare participativă este important să se stabilească o metodologie clară, concisă, care să arate care este modalitatea de depunere, evaluare și selecție a proiectelor, precum și care este modalitatea de contestare a rezultatelor, în cazul în care cetățenii și-ar dori să depună contestații. 

După selecția proiectelor, o etapă importantă este reprezentată și de implementarea proiectelor, un proces comun, care să implice atât administrația, cât și cetățenii. Parteneriatul dintre administrație și cetățeni trebuie să continue și după etapa de depunere și selecție a proiectelor, putând chiar afirma că această etapă de implementare este cea mai importantă pentru concretizarea rezultatelor.